Om de vergroening van het bedrijfswagenpark te versnellen, sleutelt de federale overheid verder aan de fiscale behandeling van bedrijfswagens. Daarbij ligt de focus nu op de zogenaamde plug-in hybrides, waarvan het fiscaal voordeel binnenkort ingrijpend verandert.
⚙️ Aangepaste aftrekregels vanaf 1 januari 2026
Hoewel de elektrificatie van het wagenpark volop in ontwikkeling is, blijft die overstap in de praktijk niet voor alle werknemers haalbaar. Daarom komt er vanaf 1 januari 2026 een hervorming van de fiscale aftrekbaarheid van kosten verbonden aan plug-in hybride bedrijfswagens.
🌍 Strengere uitstootnorm: Euro 6e-bis
Vanaf 1 januari 2025 moeten alle nieuw verkochte plug-in hybrides voldoen aan de strengere Europese uitstootnorm Euro 6e-bis. Die norm verplicht naast laboratoriumtests ook metingen van de CO₂-uitstoot in reële rijomstandigheden (real driving emissions). Hierdoor zullen plug-in hybrides vaak een hogere uitstootwaarde vertonen dan voorheen.
Deze strengere testprocedure geldt vanaf 2026 voor alle nieuwe voertuigen, ook voor modellen die voor 2025 al goedgekeurd waren maar pas daarna op de markt komen.
🚫 Antimisbruikregeling voor ‘valse hybrides’ wordt aangescherpt
De bestaande antimisbruikbepaling rond ‘valse hybrides’ – voertuigen die wel als plug-in hybride worden aangeboden maar in de praktijk nauwelijks elektrisch rijden – wordt aangepast aan de nieuwe uitstootnorm. Voor deze wagens wordt de CO₂-drempel verhoogd van 50 naar 75 gram per kilometer indien de uitstoot is vastgesteld volgens de Euro 6e-bis norm of een latere.
🧮 Bepaling van het voordeel alle aard
Sinds 2020 gelden er specifieke regels voor het berekenen van het voordeel alle aard bij ‘valse hybrides’ die zijn aangekocht, geleased of gehuurd vanaf 1 januari 2018. Daarbij wordt gekeken naar de uitstoot van een vergelijkbaar voertuig met dezelfde verbrandingsmotor, of – indien dat ontbreekt – wordt de officiële uitstootwaarde vermenigvuldigd met 2,5.
Voor de energiecapaciteit van de batterij geldt dat het berekende cijfer wordt afgerond op de dichtstbijzijnde tiende, afhankelijk van de honderdsten.
Een plug-in hybride wordt vanaf 1 januari 2025 als ‘vals’ beschouwd indien:
de batterij een energiecapaciteit heeft van minder dan 0,5 kWh per 100 kilogram voertuiggewicht; of
de CO₂-uitstoot meer dan 50 g/km bedraagt, of meer dan 75 g/km als gemeten volgens de Euro 6e-bis norm (of latere).
Deze maatregel kadert in de bredere fiscale vergroening, maar houdt ook rekening met misbruik van het systeem.
⚠️ Opgelet: deze informatie is gebaseerd op ontwerpwetgeving en kan dus nog gewijzigd worden.
Bron: Diverse betrouwbare media