Terugbetaling van elektriciteitskosten voor thuis opladen van bedrijfswagens: wat moet je weten als werkgever?
1. Gratis levering van elektriciteit
2. Terugbetaling van elektriciteitskosten
Hierbij wordt de elektriciteit rechtstreeks door de werkgever geleverd of betaald, bijvoorbeeld via:
Een laadpas voor publieke laadpalen,
Kosteloos laden op het bedrijf,
Een afzonderlijk energiecontract op naam van de werkgever via een thuis geïnstalleerde meter.
In dit geval is het belastingvoordeel inbegrepen in het forfaitair voordeel voor de wagen. Er wordt dus geen extra voordeel van alle aard aangerekend.
2. Terugbetaling van elektriciteitskosten
Hier betaalt de werknemer de elektriciteitsfactuur zelf en krijgt hij deze kosten (gedeeltelijk of volledig) terugbetaald. Dit vormt wél een apart belastbaar voordeel van alle aard, tenzij het over professionele verplaatsingen gaat (dan is het een onbelaste terugbetaling van kosten eigen aan de werkgever).
Voor woon-werkverkeer is de terugbetaling een gewone reiskostenvergoeding, en voor puur privégebruik is het bedrag volledig belastbaar.
Wil je als werkgever de terugbetaling fiscaal vriendelijk organiseren? Dan biedt de fiscus een gunstregime, op voorwaarde dat:
De werknemer beschikt over een thuislaadpaal met communicatiesysteem,
Dat systeem exact registreert hoeveel elektriciteit gebruikt werd voor het opladen van de bedrijfswagen,
En de car policy expliciet bepaalt dat deze kosten worden terugbetaald.
✅ In dat geval wordt de terugbetaling gezien als onderdeel van het forfaitair voordeel voor de wagen. Geen extra belastbaar voordeel dus, net zoals bij een tankkaart.
Opgelet: de terugbetaling moet gebeuren op basis van de werkelijke elektriciteitskosten, bewezen via facturen, tussenmeters of andere rechtsgeldige bewijzen (behalve de eed).
Een exacte berekening van de elektriciteitskost is vaak complex. Denk aan dag/nachttarieven, zonnepanelen, capaciteitstarieven, enz. Daarom laat de fiscus toe om voor 2025 te werken met een maximaal forfaitair kWh-tarief, bepaald per gewest en kwartaal op basis van CREG-data.
Voor Q1 2025 gelden volgende maximumtarieven:
Vlaanderen: €0,2822/kWh
Brussel: €0,3294/kWh
Wallonië: €0,3256/kWh
De werkgever mag ervoor kiezen om één uniform (laagste) tarief toe te passen voor alle werknemers, geldig voor een heel kalenderjaar.
Deze versoepeling geldt voor terugbetalingen van elektriciteit verbruikt in 2025 (ook als de terugbetaling pas later gebeurt).
Wordt de wagen opgeladen aan een publieke laadpaal en betaalt de werknemer eerst, dan geldt de algemene regeling: het gaat om een terugbetaling van gemaakte kosten, die belastbaar kan zijn.
Indien een laadpaal na afloop van een leaseperiode wordt overgedragen aan de werknemer, ontstaat een belastbaar voordeel. De waarde hiervan hangt af van de restwaarde op het moment van overdracht.
De RSZ volgt de fiscus: terugbetaling van elektriciteitskosten voor het opladen van een elektrische bedrijfswagen wordt niet als loon beschouwd, zolang het effectief gaat om kosten voor het opladen van de ter beschikking gestelde wagen.
Elektriciteit terugbetalen? Nieuwe car policy opstellen? Oplaadvergoedingen correct verwerken? Cor’Sa Consultancy staat klaar met concreet advies en hands-on ondersteuning. We zorgen dat jij wettelijk in orde bent, zonder overbodige administratie.
Contacteer ons voor een audit van jouw vergoedingssysteem of hulp bij een slimme car policy.
Cor’Sa Consultancy – jouw HR-multiversum in beweging.