Corsa Consultancy

Tijdelijke werkloosheid tijdens collectief verlof: wat zijn de spelregels?

Tijdens een collectieve sluitingsperiode kunnen sommige werknemers – die niet genoeg vakantiedagen hebben – onder bepaalde voorwaarden een uitkering van de RVA ontvangen. Dit geldt bijvoorbeeld voor werknemers die in het vorige dienstjaar onvoldoende vakantie hebben opgebouwd, of die hun vakantiedagen (deels of volledig) al hebben opgenomen bij een vorige werkgever.

Wanneer is er recht op een uitkering?

Belangrijk: het tekort aan vakantiedagen mag niet aan de werknemer zelf te wijten zijn. De werknemer moet eerst al zijn betaalde vakantiedagen, jeugdvakantie of seniorvakantie opgebruiken. Bovendien moeten resterende vakantiedagen prioritair ingezet worden tijdens de periode van collectief verlof. Wie ervoor kiest om zijn vakantiedagen buiten deze periode op te nemen, verliest het recht op een RVA-uitkering voor de dagen van collectieve sluiting (tenzij die dagen al opgenomen zijn bij een vorige werkgever).

Nieuw vanaf 1 januari 2025: elektronische controlekaart verplicht

Vanaf 1 januari 2025 is het gebruik van de elektronische controlekaart eC3.2 verplicht voor alle werknemers (behalve in uitzonderlijke gevallen). Werknemers zijn zelf verantwoordelijk voor het correct en tijdig invullen van deze kaart, vanaf de eerste effectieve dag van werkloosheid in de maand.

Hoe vul je de eC3.2 correct in?

Als een werknemer in aanmerking komt voor een uitkering voor de dagen collectief verlof die niet door vakantie worden gedekt, moet op die dagen een ‘V’ worden ingevuld op de eC3.2-kaart – ook als sommige van deze dagen wél gedekt zijn door vakantiegeld. Daarnaast moeten ook alle andere relevante dagen (zoals arbeidsdagen, ziektedagen of extra vakantiedagen) correct aangeduid worden tot het einde van de maand waarin de collectieve sluiting valt.

Heb je hier vragen over of wil je zeker zijn dat jouw dossier correct is? Bij Cor’Sa staan we voor je klaar met helder advies en ondersteuning op maat.

 

📌 Bron: www.rva.be