Corsa Consultancy

Mag u zomaar eender welke naam kiezen voor uw zaak?

De handelsnaam is de naam waaronder een onderneming zich kenbaar maakt in haar commerciële activiteiten. U verkrijgt het exclusieve recht op deze naam zodra u ze als eerste zichtbaar, publiek en op voortdurende basis gebruikt — bijvoorbeeld op uw facturen, website, werkkledij of bedrijfsvoertuigen. Er is geen registratie of officiële inschrijving nodig om beschermd te zijn: het eerste gebruik volstaat.

Moet een handelsnaam origineel zijn?

Nee. Een handelsnaam hoeft niet per se uniek of creatief te zijn. Ook namen met een eerder generiek karakter kunnen bescherming genieten, zolang ze maar voldoende duidelijk het handelsprofiel van de onderneming weergeven.

Zijn er dan geen beperkingen?

Toch wel. De vrijheid is groot, maar niet onbeperkt.
Wie als eerste een handelsnaam gebruikt, kan zich verzetten tegen het gebruik van dezelfde of een sterk gelijkende naam door een andere onderneming — op voorwaarde dat:

  • die andere onderneming actief is in dezelfde sector, én

  • in dezelfde geografische regio

Er moet dus sprake zijn van een reëel risico op verwarring bij de klant.
Belangrijk om te weten: het volstaat dat er een risico op verwarring bestaat — het is niet nodig dat er al daadwerkelijk verwarring is ontstaan.

Wat moet u onthouden?

✅ U hebt veel vrijheid bij de keuze van een handelsnaam
❌ Maar die mag geen risico op verwarring veroorzaken met een bestaande handelsnaam
📍 Die beperking geldt enkel binnen dezelfde branche en regio
🛡️ De bescherming ontstaat automatisch door het eerste gebruik, zonder formaliteiten

 

Twijfelt u over de naam van uw zaak of wilt u weten of een bestaande naam al in gebruik is? Dan is het raadzaam om vooraf wat opzoekwerk te doen — of u te laten adviseren.