Corsa Consultancy

Onaangekondigde controles in de bouwsector gepland voor juni 2025

In juni 2025 plannen de sociale inspectiediensten gerichte controles in de bouwsector (Paritair Comité 124), met inbegrip van onderliggende sectoren zoals elektrotechniek en metaalbewerking.

Wat houdt zo’n controle in?

Deze zogenaamde “flitscontroles” zijn vooraf aangekondigde inspecties waarbij wordt nagegaan of ondernemingen de sociale wetgeving en arbeidsregels naleven. Hoewel het doel hoofdzakelijk informatief en preventief is, kunnen ernstige overtredingen leiden tot officiële vaststellingen en mogelijke sancties. Door op voorhand aan te geven waar en wanneer gecontroleerd zal worden, willen de inspectiediensten bedrijven aansporen om tijdig alles in orde te brengen en zo sociale fraude te vermijden.

Welke documenten en verplichtingen worden nagekeken?

Tijdens deze controles zullen inspecteurs een brede waaier aan documenten en gegevens opvragen. Hierbij gaat het onder andere om:

  • Het arbeidsreglement met bijhorende werkroosters en eventuele verplichte bijlagen zoals rond psychosociale risico’s

  • Alle relevante arbeidsovereenkomsten (voltijds, deeltijds, studenten, uitzendkrachten)

  • Dimona-aangiftes

  • Verzekeringen voor arbeidsongevallen

  • Controlekaarten voor werklozen die aan het werk zijn

  • Bewijzen van werkmeldingen zoals AVW en Checkin@work

  • Aansluitingsgegevens bij de RSZ en sociaal verzekeringsfonds

  • Aandelenregisters en facturen

  • Verloningsgegevens, loonfiches, individuele rekeningen en betaalbewijzen

Er wordt ook specifiek gekeken naar mogelijke schijnzelfstandigheid, illegale tewerkstelling, of zwartwerk. Daarbij kunnen onder andere volgende bewijsstukken worden opgevraagd:

  • Inschrijving in de KBO en RSZ

  • A1-documenten en LIMOSA-meldingen (voor buitenlandse werknemers of zelfstandigen)

  • Arbeidskaarten, beroepskaarten en verblijfsdocumenten voor niet-EU onderdanen

  • Eventuele elektronische arbeidsovereenkomsten van uitzendkrachten

  • Registratiesystemen of afwijkingsdocumenten voor deeltijdse medewerkers

Op welke vragen moet je voorbereid zijn?

Inspecteurs kunnen je medewerkers ook persoonlijk ondervragen over:

  • De identiteit en het statuut van de persoon (werknemer, zelfstandige, student, …)

  • De werkgever of opdrachtgever: wie geeft opdrachten, waar wordt meestal gewerkt?

  • De duur en voorwaarden van de tewerkstelling

  • Of men uitkeringen ontvangt (werkloosheid, ziekte, pensioen, …)

  • Details over vergoedingen voor o.a. maaltijden, huisvesting, transport

  • Loonbetaling en de plaats waar sociale bijdragen en belastingen worden afgedragen

Voorbeelden van documenten die mogelijk onmiddellijk voorgelegd moeten worden:

  • Identiteitsbewijzen

  • Deeltijdse contracten met roosters en afwijkingsdocumenten

  • C3-kaarten bij werkloosheid (of elektronische variant)

  • TDWH-document bij arbeidsongeschiktheid

  • Elektronisch ondertekende contracten voor uitzendkrachten

 

Bedrijven kunnen zich voorbereiden door gebruik te maken van de controlelijsten die door de sociale inspectie beschikbaar worden gesteld. Deze lijsten helpen om intern te toetsen of alles wettelijk in orde is vóór de effectieve controle plaatsvindt.