In juni 2025 plannen de sociale inspectiediensten gerichte controles in de bouwsector (Paritair Comité 124), met inbegrip van onderliggende sectoren zoals elektrotechniek en metaalbewerking.
Deze zogenaamde “flitscontroles” zijn vooraf aangekondigde inspecties waarbij wordt nagegaan of ondernemingen de sociale wetgeving en arbeidsregels naleven. Hoewel het doel hoofdzakelijk informatief en preventief is, kunnen ernstige overtredingen leiden tot officiële vaststellingen en mogelijke sancties. Door op voorhand aan te geven waar en wanneer gecontroleerd zal worden, willen de inspectiediensten bedrijven aansporen om tijdig alles in orde te brengen en zo sociale fraude te vermijden.
Tijdens deze controles zullen inspecteurs een brede waaier aan documenten en gegevens opvragen. Hierbij gaat het onder andere om:
Het arbeidsreglement met bijhorende werkroosters en eventuele verplichte bijlagen zoals rond psychosociale risico’s
Alle relevante arbeidsovereenkomsten (voltijds, deeltijds, studenten, uitzendkrachten)
Dimona-aangiftes
Verzekeringen voor arbeidsongevallen
Controlekaarten voor werklozen die aan het werk zijn
Bewijzen van werkmeldingen zoals AVW en Checkin@work
Aansluitingsgegevens bij de RSZ en sociaal verzekeringsfonds
Aandelenregisters en facturen
Verloningsgegevens, loonfiches, individuele rekeningen en betaalbewijzen
Er wordt ook specifiek gekeken naar mogelijke schijnzelfstandigheid, illegale tewerkstelling, of zwartwerk. Daarbij kunnen onder andere volgende bewijsstukken worden opgevraagd:
Inschrijving in de KBO en RSZ
A1-documenten en LIMOSA-meldingen (voor buitenlandse werknemers of zelfstandigen)
Arbeidskaarten, beroepskaarten en verblijfsdocumenten voor niet-EU onderdanen
Eventuele elektronische arbeidsovereenkomsten van uitzendkrachten
Registratiesystemen of afwijkingsdocumenten voor deeltijdse medewerkers
Inspecteurs kunnen je medewerkers ook persoonlijk ondervragen over:
De identiteit en het statuut van de persoon (werknemer, zelfstandige, student, …)
De werkgever of opdrachtgever: wie geeft opdrachten, waar wordt meestal gewerkt?
De duur en voorwaarden van de tewerkstelling
Of men uitkeringen ontvangt (werkloosheid, ziekte, pensioen, …)
Details over vergoedingen voor o.a. maaltijden, huisvesting, transport
Loonbetaling en de plaats waar sociale bijdragen en belastingen worden afgedragen
Identiteitsbewijzen
Deeltijdse contracten met roosters en afwijkingsdocumenten
C3-kaarten bij werkloosheid (of elektronische variant)
TDWH-document bij arbeidsongeschiktheid
Elektronisch ondertekende contracten voor uitzendkrachten
Bedrijven kunnen zich voorbereiden door gebruik te maken van de controlelijsten die door de sociale inspectie beschikbaar worden gesteld. Deze lijsten helpen om intern te toetsen of alles wettelijk in orde is vóór de effectieve controle plaatsvindt.